Go to Top

کمبود ویتامین ها باعث استرس میشود

ما در عصری زندگی می‌کنیم که اختلالاتی مثل استرس و اضطراب درحال افزایش است و پزشکان هر روز بیش از گذشته داروهای ضد اضطراب و افسردگی تجویز می‌کنند. عامل بروز این اختلالات، زندگی در دورانی است که مردم آن تمایل به داشتن مشغله بیشتر دارند، اما کمبود ویتامین نیز در این زمینه دخیل است.

به نقل از روزنامه جام جم، مطالعات متعددی ارتباط میان کمبود ویتامین‌ها و اختلالات اضطراب و استرس را ثابت کرده است. یک مشاوره ساده با پزشک و استفاده از مکمل‌های ویتامین می‌تواند راه ساده‌ای برای درمان این اختلالات باشد.

ویتامین  C

این ویتامین، آنتی‌اکسیدانی شناخته شده است که فواید زیادی برای سلامت دارد. نشان داده شده، ویتامین c در مبتلایان اضطراب، نقش درمانی موثری دارد. براساس مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۵ انجام شد، استفاده از مکمل‌های ویتامینc، راه موثری برای درمان و حتی جلوگیری از اضطراب است. اضافه کردن موادغذایی حاوی این ویتامین نظیر مرکبات، گلابی و انواع فلفل می‌تواند تاثیرات بهتری داشته باشد.

ویتامین  D

کمبود ویتامین D با بدخلقی، اضطراب و افسردگی ارتباط دارد و ریسک سرطان و دیگر بیماری‌ها را نیز افزایش می‌دهد. مشخص شده، مصرف این ویتامین در درمان اختلال خلقی فصلی (SAD) نیز موثر است. ویتامین D در مواد غذایی انواع ماهی، تخم مرغ یا مکمل‌هایی مانند روغن کبد ماهی وجوددارد. قرارگرفتن در معرض نور آفتاب نیز باعث ساخته شدن ویتامین D و تقویت روحیه می‌شود.

منیزیم

مرکز تحقیقات پزشکی دانشگاه مریلند آمریکا می‌گوید، کمبود منیزیم در بدن به کاهش تولید سروتونین منجر می‌شود. درعین حال نشان داده شده، داروهای ضد افسردگی، سطح منیزیم مغز را افزایش می‌دهد. براساس مطالعات، درمان با منیزیم به بهبود افسردگی و عوارض آن مثل اضطراب و بی‌خوابی می‌انجامد. پودر کاکائو، دانه سویا، موز و ماهی، مواد غذایی سرشار از منیزیم هستند.

منبع

natural-health-journals.com