Go to Top

کاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي عروق كرونر با مصرف ویتامین‌های گروه B

متخصصان قلب در یک مطالعه جدید تاکید کردند که مصرف مقادیر کافی ویتامین B9 (فولیک اسید) و ویتامین‌های گروه B در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است.

پزشکان یادآور شدند که غنی‌سازی مواد غذایی با این ویتامین‌ها از راهکارهای موثر برای مقابله با امراض قلبی و عروقی است.

هيپرهموسيستئينمي يك عامل خطر براي بيماري‌هاي قلبي-عروقي مي‌باشد. همچنين يك ماركر حساس كمبود ويتامين B12  و فوليك‌اسید است. ويتامين  B12 و فوليك‌اسید مي‌تواند يك نقش محافظتي در ايجاد بيماري‌هاي قلبي عروقي داشته باشند. با توجه به محدوديت مطالعات انجام شده در مورد نقش ويتامين B12  و فوليك‌اسید در بيماران عروق كرونري، ما در اين مطالعه سطح اين دو فاكتور را در افراد كنترل و بيماراني كه درگيري عروق كرونر داشتند اندازه‌گيري نموديم.
اين مطالعه مورد شاهد بر روي ۱۳۹ نفر كه تحت بررسي آنژيوگرافي عروق كرونر قرار گرفتند، انجام شد و سطح فوليك‌اسید و ويتامين  B12 در آن‌ها اندازه‌گيري شد و سپس اين مقادير در دو گروه با هم مقايسه گرديد.
۱۳۹ نفر در اين مطالعه شركت كردند ۳۱٫۲ درصد افراد آنژيوگرافي كرونر طبيعي داشتند.  متوسط سن افراد  ۵۶٫۹۹±۱۱٫۴۳ سال بود. ميانگين سطح فوليك‌اسید در افرادي كه بيماري عروق كرونر داشتند كمتر از افراد كنترل بود. كه از نظر آماري اين تفاوت قابل توجه بود (P=0.04). ميانگين سطح ويتامين  B12 در افرادي كه بيماري عروق كرونر داشتند و در افراد كنترل به ترتيب ۴۵۱٫۴۳±۱۳۸٫۹۰  و  ۵۰۳٫۶۰±۱۹۹٫۳۵ پيكوگرم در ميلي ليتر بود. اگر چه ميانگين سطح ويتامين  B12 در افرادي كه بيماري عروق كرونر داشتند در مقايسه با گروه كنترل كمتر بود، اما از لحاظ آماري قابل توجه نبود (P=0.07).
نتيجه گيري: ميانگين سطح ويتامين   B12و فوليك‌اسید در افرادي كه بيماري عروق كرونر قلب داشتند پايين‌تر از افراد كنترل بود. به نظر مي‌رسد كه جايگزيني اين ويتامين‌ها در افرادي كه بيماري عروق كرونر دارند مفيد است.

بر اساس تحقیقات محققین ژاپنی غذاهای غنی از انواع ویتامین‌های گروه B نظیر فولات و ویتامین B-6 نقش بسیار موثری در کاهش خطر مرگ ناشی از سکتۀ مغزی و ناراحتی قلبی دارد.

دراین تحقیقات تأثیر مصرف انواع ویتامین‌های گروه B بروی مردان و زنان بطور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت و یافتهها نشان داد که مصرف غذاهای حاوی ویتامینهای B در هر دو جنس ( مذکر و مونث ) دارای اثرات مفید فراوانی است.

یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که:

مصرف ویتامین فولات (Folate) و ویتامین B-6 باعث کاهش خطر ایست قلبی در مردان می‌شود.

مصرف ویتامین فولات و B-6 باعث کاهش خطر مرگ ناشی از سکتۀ مغزی و بیماری قلبی در زنان می‌شود .

منابع غذایی حاوی فولات عبارتند از سبزیجات، میوه‌جات، غلات کامل یا غنی شده، غلات غنی شدۀ صبحانه (با شیر مصرف می‌شود مثل کورن فلکس)، لوبیا و حبوبات.

منابع غذایی حاوی ویتامین B-6 عبارتند از: ماهی، سبزیجات، جگر، گوشت، دانه‌های غلات کامل و غلات غنی شدۀ‌ی صبحانه (fortified cereals)

این تحقیقات به مدت ۱۴ سال بروی ۲۳۱۱۹ مرد و ۳۵۶۱۱ زن در محدودۀ سنی ۴۰ تا ۷۹ سال در ژاپن صورت گرفت. محققین با بررسی نتایج این تحقیق، به ارزش ویتامین B-6  و فولات در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی دست یافتند.

آن‌ها به بررسی ویتامین B12 و تأثیر آن نیز پرداختند اما چنین تأثیراتی را مشاهده نکردند.

محققین معتقدند که ویتامین B-6 و فولات با کاهش مقدار اسید آمینۀ هموسیستئین در خون سبب کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی وسکتۀ مغزی میگردند.

محققین معتقدند که اسیدآمینۀ هموسیستئین باعث تخریب لایۀ داخلی سرخرگ‌ها می‌شود و ایجاد لخته را تسریع می‌نماید. بررسی و تحقیق بیشتری باید بروی ویتامین‌های گروه B صورت گیرد زیرا نتایج این تحقیقات در جمعیت آسیایی بررسی شده است بنابراین لازم است این تحقیقات در جمعیت‌های دیگر نیز بررسی گردد.

براساس دستورالعمل انستیتو داروی آمریکا که شاخه‌ای از آکادمی بین المللی علوم است بر اساس سن و جنس مقدار ویتامین B6 مورد نیاز روزانه از ۳/۱ تا ۷/۱ میلیگرم می‌باشد و در مورد فولات، باید از مصرف زیاد آن پرهیز کرد و در افراد بالغ مقدار مورد نیاز روزانه ۴۰۰ میکروگرم توصیه می‌شود.

منبع :webMED  Health news