Go to Top

آیا رژیم لاغری بسیار كم كالری مشکلی ایجاد می کند؟

دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی : شواهدی وجود دارد كه نشان می‌دهد دریافت كمتر از ۸۰۰ كیلوكالری در روز و رژیم‌های غذایی خیلی کم کالری، اثرات زیانباری را برای استفاده‌كنندگان به بار می‌آورند.

به نقل از زندگی آنلاین، رژیم‌هایی كه ۸۰۰-۲۰۰ كیلوكالری انرژی تولید می‌كنند، در دسته رژیم‌های لاغری بسیار كم كالری قرار می‌گیرند.

اغلب این رژیم‌ها این خصوصیات را دارند:

كم كالری، اما نسبتا پرپروتئین می‌باشند. میزان پروتئین در روز ۰/۸ تا ۱/۵ گرم برای هر كیلوگرم وزن بدن است.

این رژیم‌ها باید طوری طراحی شوند كه تمام نیاز ویتامین و مواد معدنی، الكترولیت‌ها و اسیدهای چرب ضروری را در حد میزان توصیه شده روزانه (RDA) تامین كنند.

اما میزان انرژی آن در كمتر از حد RDA نباشد.

این رژیم‌ها ۱۶-۱۲هفته طول می‌كشند. بزرگ‌ترین مزیت آنها در این است كه به سرعت وزن را كم می‌كنند.

به دلیل عوارض جانبی، فقط در صورتی توصیه می‌شود كه BMI فرد بالای ۳۰ و برنامه رژیم غذایی فرد همراه با روان درمانی باشد تا موفقیت‌آمیز شود.

گاهی نیز ممكن است این رژیم‌ها برای افرادی كه BMI آنها بین ۳۰-۲۷ است و عوامل خطرسازی دارند، تحت نظر تیم درمانی توصیه شود.

این رژیم‌ها اولین بار در اوایل دهه ۱۹۷۰ رایج شد و خیلی‌ها را به عوارض گسترده و غیرقابل جبران گرفتار نمود.

در هر حال بهبود فرمول آن و توجه به پروتئین‌های با كیفیت بالا در افرادی كه چاقی آنها زندگی‌شان را تهدید می‌كند، مهم است.

اكثر رژیم‌های خیلی كم كالری یا VLCD به یكی از دو حالت موجود اجرا می‌شوند:

۱ – رژیم اصلاح شده پر پروتئین حاوی ۱/۵ گرم برای هر كیلوگرم وزن ایده‌آل از منابع پروتئینی به شكل گوشت، مرغ و ماهی است كه كربوهیدرات ندارد و چربی آن فقط از طریق منابع پروتئینی جبران می‌شود.

در این رژیم دفع نیتروژن بالا است و حدود ۲۳-۱۱ گرم در روز در چند روز اول است كه به سرعت از مقدار آن كم می‌شود تا به حد ثابت برسد.

, , ,