Go to Top

علائم كمبود «منيزيم» را بشناسيم

منيزيم يكی از املاح ضروری بدن است كه اگر فرد ميزان انرژی دريافتی و تعادل رژيم غذايی مناسبی داشته باشد، به كمبود آن دچار نمی شود.

خديجه ميرزايی، دكترای تغذيه و رژيم درماني در گفتگو با برنامه «فراسو» شبكه راديويي سلامت با بيان اينكه منيزيم يكي از ريزمغزي هاي مورد نياز بدن است، افزود: ريزمغزی ها موادی هستند كه بدن به مقدار كم به آنها نياز دارد. 
وي با تاكيد بر اينكه منيزيم در ساختمان بيش از ۳۰۰ آنزيم در بدن شركت مي كند، ادامه داد: در جامعه ما، كمبود منيزيم مانند كمبود آهن و كلسيم شايع نيست. منيزيم در سلامت پوست و مو نيز نقش دارد. همچنين به بهبود خلق و خو كمك مي كند.
دکتر ميرزايی در ادامه به علائم كمبود منيزيم اشاره و بيان كرد:

  • اسپاسم هاي عضلاني يا گرفتگي عضلاني يعنی افراد شبها هنگام خواب با گرفتگی عضلانی از خواب بيدار مي شوند؛
  • لرزش دستها و حركت غيرارادی اعضاي بدن كه با برخي بيماريهای مغز و اعصاب اشتباه می شود. لرزش دست بصورت تكان خوردن های ناخودآگاه است
  • پرفشاري خون مقاوم به درمان، يعني افرادي كه به علت مشكل فشارخون، دارو مصرف مي كنند، ممكن است بعلت كمبود منيزيم با وجود مصرف دارو فشارخون شان افزایش پيدا كند؛ زيرا يكي از كاركردهاي منيزيم گشاد كردن عروق است كه در افراد مبتلا به پرفشاری خون تنگی عروق ايجاد مي شود؛
  • نينناگموس يا حركات غيرارادي چشم ها به خصوص در برخي از بچه ها
  • در افراد مبتلا به نارسايي كليه، ممكن است كمبود منيزيم به دنبال نارسايي كليه ايجاد شود و علائم كمبود منيزيم در آنها مشاهده شود.

در افرادي كه سردردهاي ناشناخته و اسپاسم عضلاني دارند، احتمال كمبود منيزيم وجود دارد. افرادي كه داروهاي ديورتيك مصرف مي كنند مثلا بخاطر فشارخون بالا فورسمايد مصرف مي كنند بايد مراقب علامتهايي مانند اسپاسم عضلاني و لرزش دست ها باشند.
اين دكتري تغذيه در ادامه با بيان اينكه منيزيم بيشتر در منابع گياهي يافت مي شود، گفت: البته اين مساله برخلاف آهن و منگنز است كه اين دو، در منابع حيوانی وجود دارند. مغزها، غلات تصفيه نشده و آسياب شده، سبزيجات برگ سبز تيره(علت آن اينست كه منيزيم جز ساختار كلروفيل گياهي است) حاوي منيزيم هستند. وي با تاكيد بر اينكه البته شير و ماست نيز حاوي منيزيم هستند، ادامه داد: در نتيجه هر ماده غذايي(سبزيجات) كه ويتامين k دارد، منيزيم هم دارد. از اين رو، ماهي، گوشت ها و البته ميوه هاي زرد و نارنجي مثل سيب و پرتقال منيزيم ندارند.
ميرزايي با بيان اينكه افراد سالم كه زندگي طبيعي دارند و داروهاي خاصي مصرف نمي كنند و تغذيه متعادل دارند نبايد نگران كمبود اين ماده معدني باشند.

منبع : salamatnews

, , , , , , , , , ,