Go to Top

کاهش وزن با مصرف فیبر

کاهش وزن با مصرف فیبر

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف فیبر با کمک به کنترل اشتها و مقدار غذای دریافتی در تنظیم مقدار مصرف انرژی موثر است.

دکتر نسرین امیدوار در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه فیبر، الیاف یا صمغ‌های گیاهی است، گفت: دو نوع فیبر در مواد غذایی وجود دارد که هر دو برای سلامتی ضروری هستند. فیبرهایی که در آب حل می‌شوند که صمغ‌های گیاهی از این گروه هستند و فیبرهای غیرمحلول در آب که الیاف گیاهی‌ مانند الیاف ساقه کرفس از این نوع هستند.

وی با تاکید بر اهمیت مصرف فیبر در کاهش وزن گفت: وزن هر فرد، نتیجه موازنه بین مقدار انرژی (کیلوکالری) مصرفی و دریافتی است. فیبر با کمک به کنترل اشتها و مقدار غذای دریافتی به دلیل حجم زیاد آن که معده را باز می‌کند و احساس سیری زودتر به فرد ‌دست می‌دهد می‌تواند در تنظیم مقدار مصرف انرژی موثر باشد.

این متخصص تغذیه در ادامه افزود: فیبرها به تخلیه سریع‌تر روده و خارج کردن بخشی از چربی‌ها و مواد مصرفی هم کمک می‌کنند. نقش اصلی آن کمک به کنترل وزن است و با تاثیر بر مقدار کالری دریافتی می‌تواند در کاهش وزن هم موثر باشد.

دکتر امیدوار با بیان اینکه مصرف فیبر باعث تخلیه سریع‌تر مواد غذایی مصرفی از جمله چربی‌ها می‌شود، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف ۸ گرم فیبر در مواد غذایی، به ازای هر ۱۰۰۰ کالری که به بدن می‌رسد می‌تواند موجبات کاهش وزن را فراهم آورد.